Friday, June 29, 2007

Kinesisk akupunktur del 2

Nu har jag gått tre gånger och fått kinesisk akupunktur. De nålar jag fått har framför allt varit satta på punkter som kan hjälpa till att förbättra sömnen (men jag har även fått nålar i andra punkter). Jag är ju inte så förtjust i att ta sprutor och lämna blod så jag var lite bekymrad över hur ont det skulle göra att få nålarna. Det var rätt intressant att upptäcka att det gör olika ont i olika punkter. Naturligtvis så gör de punkter som behöver extra stimulans extra ont (entligt min akupunktör). Jag är väl benägen att hålla med. De punkter i örat som ska förbättra min sömn är de som gör allra ondast. Fast nu provar vi med lite tjockare nålar, de tunnare böjde sig lite, och jag tycker nog att det gjorde mindre ont då. Vad gäller effekten av det hela så har akupunkturen hittils inte radikalt förbättrat min sömn. Det var kanske lite naivt av mig att hoppas på det (det finns ju inga silverkulor), men av någon anledning så vill man ju alltid ha en mirakellösning (snabb sådan) på sina problem. Jag tycker att jag har lättare att somna och att jag vaknar färre gånger per natt jämfört med innan jag började med akupunkturen. Frågan är om min sömn hade förbättrats så även utan akupunkturen. Det lär jag aldrig få reda på. Jag tänker i alla fall fortsätta med akupunkturen. Min förhoppning är fortfarande att jag till i september har fått i ordning på min sömn och att akupunkturen kan hjälpa mig att bibehålla en god sömn även när jag börjar arbetsträna upp mot 75%.

No comments: