Monday, April 2, 2007

Lyssna

Jag har märkt att jag har börjat tänka på annat när jag lyssnar på någon som pratar. Jag hade en period när jag fokuserade lite bättre på det som sades (istället för att kanske fundera ut ett bra svar, eller ett bra sätt att bryta in och göra en kommentar). Som uppgift den här veckan har jag bestämt mig för att jag ska fokusera mer på att bara lyssna när någon prata, inte flumma iväg i mina egna tankebanor. Det kräver rätt mycket energi för att kunna hänga kvar i samtalet samtidigt som man tänker sina egna tankar så det leder bara till att jag blir trött. Samtidigt som jag övar på att lyssna mer aktivt så har jag tänkt mig att jag ska öva på att förstå och engagera mig i personen jag lyssnar på, inte bara försöka skyffla över samtalet till att handla om mig. Om jag t.ex. lyssnar på någon som berättar om hur dagen på jobbet har varit ska jag inte försöka bryta av samtalet och börja berätta om min dag på jobbet. Allt cirklar inte kring mig. Jag måste inte hela tiden ha något att säga.

No comments: