Monday, October 15, 2007

Spänd käke

Jag har haft bettskena i antal år vid det här laget, eftersom jag gnisslar tänderna när jag sover. På dagarna gnisslar jag inte tänder, men i perioder så biter jag ihop käkarna väldigt hårt på dagtid. Det är inte så att jag håller tänderna tätt mot varandra, utan det är en låsning allra högst upp i käkbenet, som inte alltid är så lätt att släppa. Min räddning i det läget är att tugga tuggummi. Det räcker inte med att tugga tuggummi en hel dag, så fort jag har spottat ut ett tuggummi så spänner sig käkarna igen. Om jag tuggar ett par dagar i rad så kan spändheten ha släppt och jag kan sluta se ut som om jag går omkring och idisslar konstant. Jag har fått tips om att massera käkbenen för att få dom att slappna av, men jag har inte lyckats med den metoden riktigt.

Tillägg:
I helgen kom jag ihåg ett annat sätt att få käken av slappna av. Försök att slappna av så mycket som möjligt i underkäken, skaka sedan hela huvudet. Tanken är att underkäken ska "svänga loss". Det känns som att man skakar runt hjärnan en del, men om man får in rätt teknik kan det känns skönt och avslappnat i käken ett tag.

No comments: