Thursday, February 21, 2008

Beteendestilsanalys

I förrgår fick jag resultatet på DISK, den beteendestilsanalys som jag för ett par veckor sedan svarade på en enkät för.
Här kan man läsa mer om DISK:

http://www.ensize.se/puzzle.asp

Inte helt otippat så visade det sig att jag är mest röd (det vill säga jag är en person som driver på, vill inte bli styrd av andra och bestämmer regler). Det som var intressant var att det gula i mig ökade mycket från mitt grundbeteende till mitt anpassande beteende. Av det drar jag slutsatsen att när jag är på jobbet vill jag synas och höras mer, jag söker mer bekräftelse där, jag ifrågasätter och utmanar mer där än i andra situationer. Inte långt efter det gula kom det blåa inslaget i mig (jag gillar struktur, regler, ordning och reda, bryr mig om detaljer, rädd för att misslyckas, perfektionist).

Jag hade gärna gjort det här testet för två år sen, för att se vilka skillnader det är i mitt beteende då mot nu. Och jag gör gärna om testet om två år för att se hur mycket jag kommer att förändra i framtiden.

Jag tycker mig se väldigt mycket typ A i dessa tre grupper, om man drar de beteenderna till det extrema. Jag vet ju att jag var en person som var otroligt rädd för att misslyckas, och därför blev jag väldigt perfektionistisk (för att ingen skulle kunna hitta något fel), jag sökte hela tiden bekräftelse för att veta om jag gjorde rätt eller fel saker (och när jag inte fick det på jobbet tog jag i lite till för att locka fram en reaktion från min omgivning), jag drev på tempot, tog många beslut och inhämtade inte nödvändigtvis information från resten av mitt team innan jag tog besluten (eftersom jag tyckte att jag redan hade tänkt igenom alla möjliga scenarior och kommit fram till det bästa alternativet).

Intressant var det att läsa den tjocka lunt med papper som blev resultatet av de 10 minuters ifyllande av enkäten som jag gjorde förut.

1 comment:

Not a real blog said...

Interesting! I did a similar kind of test at work about a year and a half ago (most of the company did). It basically divided individuals in 3 groups: Red (strong-minded, pushy, charismatic, sometimes perceived as aggressive, like to take charge, etc), Green (the classic stereotyped engineer, likes to work alone and withdraws to work on complicated things on their own), and Blue (social, likes to work in groups, prefers making decisions by consensus, etc). Of course, there were areas in between, 'cause not everybody falls clean into a category (and theoretically the most versatile or adaptable people are in the middle). The interesting bit was that the test had two results: your "normal state", and your "state under stress". We were supposed to mark both in a circle showing the three areas, and then make an arrow from our normal state to the stressed, and the longer the arrow, the more marked the difference in behavior. Unsurprisingly, I was dead center in the blue, but turned into very very green when I'm stressed!

Xx,

Marta