Wednesday, April 9, 2008

Liknande problem, olika sjukdomar?

De senaste två åren har jag läst och begrundat en hel del saker. Utan att vara helt inläst och uppdaterad på allt så känns det som att utbrändhet, anorexi, bulimi, alkoholism och att skära sig (finns säkert fler jag skulle kunna räkna upp här) har samma typ av grundorsak. För att hantera denna orsak så tar individen till olika saker för att hantera (== få kontroll över) sin situation. I mitt fall blev det att jobba häcken av sig. När jag jobbade så hade jag full koll på tillvaron. Jag kunde ignorera och trycka undan hur jag mådde (det som är orsaken till att jag jobbade så hårt). Om det inte hade blivit arbetsnarkomani så tror jag att jag hade hängett mig åt att skära mig istället. (Tro nu inte att det här är ett medvetet val som man gör, det var det åtminstone inte i mitt fall.)
Min väg tillbaka är egentligen uppdelad i två sträckor (det kanske finns fler, men just nu ser jag bara två). Dels en sträcka där jag återhämtar mig och lär mig hantera stress (så att jag inte gör för mycket, tar på mig för mycket osv osv). Den sträckan har jag till största delen tagit mig igenom. Den andra sträckan handlar om att bearbeta och hantera orsaken till mitt beteende. Denna sträcka har jag fortfarande framför mig. Den sträckan kommer att bli tuff och jobbig och jag har ingen aning om hur lång tid den tar. Därför tar det emot att påbörja denna sträcka. Jag håller på att ladda upp med mod för att göra en djupdykning i den utmaningen.

No comments: