Wednesday, April 16, 2008

Olika trött av olika typer av lärande

Just nu sitter jag och repeterar Java på jobbet. Det känns som att det var evigheter sen jag kodade (och på ett sätt är det väl det, jag har inte kodat något sen jag blev sjukskriven för drygt två år sen) så det är en del att läsa och prova. Det tar inte så värst lång tid innan jag blir nästan yr i huvudet och alldeles trött av detta arbete. Jag går en photoshopkurs på distans under våren, där all undervisning sker över webben. Jag kan titta på lektionerna när jag vill och hur många gånger jag vill. Av det lärandet blir jag inte alls trött lika fort. Min man undrade om det är så att jag har lättare för att lära mig grejer som har med fotografering att göra (kursen handlar om bildbehandling i photoshop).
Jag vet faktiskt inte riktigt vad det beror på, att jag blir olika trött. Det finns lite olika teorier:

* Jag tycker att det är roligare med fotografering
* Jag har lättare för mig att lära mig saker som har med fotografering att göra
* Jag känner inte samma press att ta mig igenom photshopkursen (har ett år på mig) som jag har när jag sitter med Javan på jobbet.
* Om jag skulle jobba med saker som rör fotografering, och repetera Java på min fritid kanske det skulle bli det omvända (att fotograferingen skulle vara det tröttsamma)
* Det är hela tiden "störningsmoment" (som t.ex. folk som kommer förbi och är sociala) på jobbet och att det bidrar till min trötthet
* Programmering är mycket mer avancerat än fotografering och det är därför det tröttar mig mer

No comments: