Wednesday, September 24, 2008

Kyla, immunförsvar och stress

Jag satte mig ner och letade lite info om det verkligen kan vara så att kylan på jobbet ger mig de symptom som jag upplever just nu, eller om det är jag själv som orsakar det (i form av t.ex. höga krav på mig själv).
Jag hittade den här sidan om immunförsvaret. Visst blir jag lite nyfiken på vilka experiment som det refereras till, men eftersom jag hellre tror på att kylan orsakar mina symptom så väljer jag att tro på påstådda experiment.
I korthet kan man säga att kylan gör att man får högre halt av adrenalin och noradrenalin medan man får en lägre halt av Kortisol i kroppen. Vad gör nu dessa hormoner i kroppen?

Adrenalin och noradrenalin - Produceras av binjuremärgen. Är stresshormon som produceras i kroppen vid kamp, försvar eller plötslig alarmberedskap, bryter ner glykogen och fett. Höjer blodsockret och blodfettsyror. Omfördelar blodet i kroppen så att musklerna får mer, medan magsäck, tarmar och hud får mindre. Blodtrycket höjs, hjärtat pumpar fortare, syreupptagningsförmågan stegras, vakenheten höjs, pupillen vidgas för att förstärka synförmågan.

Kortisol - Producerar av binjurebarken. Stresshormon. Höjer blodsockernivåerna, bryter ner muskelmassa, fett och glykogen (kolhydratdepåerna i lever och muskler). Höga halter av kortisol anses kunna försvaga immunförsvaret, hämmar uppbyggnaden av bindväv och göra matsmältningen mindre effektiv.Kortvarig kortisolutsöndring är fettförbrännande, långvarig utsöndring kan leda till motsatsen med bukfetma som följd. Sömnsvårigheter, depression och utbrändet är några symptom som kan kopplas till långvarig stress.

Om nu detta experiment har ägt rum med påvisat resultat att dessa stresshormon utsöndras är det inte så himla konstigt att jag mår lite som när jag var stressad. Lite svårare att göra något åt dock (eftersom jag tyvärr inte är expert på ventilation och således inte kan fixa värmen på jobbet).

(Källa om hormonerna: Hälsosidorna)

No comments: