Tuesday, June 19, 2007

Det tar tid

Jag har både hört och läst att det tar tid att bli bra efter att ha blivit utbränd. Det tar tid att lära sig tänka om och ändra sitt beteende. Det är ungefär ett år sen jag gick hos sjukgymnast och lärde mig hur man ska stå för att kunna slappna av i musklerna. Trots att jag övar på det varje dag, varje gång jag står upp så sitter det fortfarande inte i ryggmärgen. Det är sällan jag per automatik står med en avslappnad hållning, istället lutar jag lite framåt och har fel belastning på fötterna. Det tog ungefär 1,5 år innan jag per automatik började gå i ett långsamt tempo när jag skulle gå någonstans. Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan jag lär mig att stå avslappnat per automatik. Varje dag på jobbet kämpar jag för att skriva långsamt på tangentbordet, att inte stressa upp mig och skynda mig med att göra klart mina uppgifter. Det kan verkligen kännas hopplöst ibland, speciellt som planen är att jag ska börja arbetsträna upp på 75% efter sommaren. Hur trött kommer jag då att vara efter en dag på jobbet? Jag försöker skjuta bort såna tankar så gott det går och bara acceptera att det tar tid att ändra sitt beteende.

No comments: