Tuesday, June 12, 2007

Meditation på jobbet

Nu har jag tagit ett nytt steg vad gäller att meditera på jobbet. Istället för att sitta i stolen, lyssna på klassisk musik och meditera så stänger jag dörren till mitt rum och sätter mig på golvet vänd mot fönstret (som går nästan hela vägen ner till golvet). Det är så skönt att jag kan släppa allt omkring mig och inte bry mig om ifall folk går förbi i korridoren utanför mitt rum. Skönt att inte bry sig om i fall de tittar in och undrar vad jag håller på med. Nu när jag väl vågar göra det så känns det inte som ett stort steg, men jag tror inte att jag hade klarat av att göra det i höstas. Dels för att jag då inte kunde koppla bort saker runt omkring mig på samma sätt, dels för att jag tyckte att jag kände mig lat som tog en paus på jobbet, dels för att jag var för orolig för vad folk skulle tycka och tänka om de såg mig sitta på golvet. Idag provade jag att använda ett litet program som heter "Meditation timer". I princip kan man väl lika gärna använda vad som helst som timer, men det här söta lilla programmet plingar på ett sånt gulligt sätt när tiden är slut. Vet inte om det var till nytta eller om jag hela tiden satt och lyssnade efter plinget. Får prova lite tror jag. Det är sällan jag sitter längre än 15 minuter så jag tror att jag kan klara mig utan timern (ingen risk att jag sitter en hel timme).

No comments: