Thursday, June 14, 2007

Kinesisk akupunktur

I går provade jag kinesisk akupunktur för allra första gången. Det var i och för sig allra första gången jag fick akupunktur överhuvud taget. Jag är inte så där jätteförtjust i att ta sprutor och lämna blod så jag var lite bekymrad över hur ont det skulle göra. Tjejen som gav akupunkturen är under utbildning och har två år kvar innan hon är färdig, så vi var väl lite nybörjare båda två :). Jag fick fem nålar i höger öra och nio nålar fördelade på panna (mellan ögonbrynen för att var mer exakt), händer, ben och fötter. När nålarna väl var på plats (örat var allra värst, då fick jag bita ihop lite) så var det väldigt behagligt att bara ligga ner och vila lite. Jag har ingen koll på hur länge jag låg med nålarna, men akupunktören sa att det skulle ta ca 25 minuter. Sen kan man tydligen sätta långtidsverkande nålar i örat, just för att komma till rätta med sömnproblem. Jag vet inte om det var akupunkturen som gjorde det, eller bara tron på att nålarna i örat skulle hjälpa mig (det är där man sätter nålar för att komma tillrätta med sömnen), men när jag väl somnade i går (vilket som vanligt tog sin runda tid) så sov jag faktiskt hela natten. Halleluja, det var många veckor sen sist! Jag ser fram emot nästa onsdag då jag har nästa tid inbokad.

No comments: