Sunday, August 26, 2007

Läsa koncentrerat

Det finns olika problem, för mig, när det kommer till att kunna läsa koncentrerat. Det ena problemet är att jag kan sitta och tänka på annat när jag läser. Det vill säga det "vanliga" problemet, att jag automatiskt försöker göra flera saker samtidigt. Det andra problemet är att jag har svårt att läsa utan att tjuvkika på vad som kommer. Det är gäller oavsett om det är en tecknad serie eller en roman som jag läser. Sitter jag och läser en saga för min son (eller en Bamse-tidning) så snabbscannar jag nästan alltid den högra sidan (efter att ha läst den inledande rutan) innan jag fortsätter med historien. När jag läser en roman så hoppar jag olika långt i texten för att tjuvläsa beroende på hur texten är uppbyggd. Om jag till exempel ser att det är slutet på ett kapitel så hoppar jag dit och läser de sista två meningarna (på ett ungefär). Ibland hoppar jag till nästa stycke och skummar igenom det innan jag läser texten på "riktigt". Jag vet inte riktigt varför jag har börjat med det här sättet att läsa, om det är ett sätt att förbereda mig på vad som ska komma. Att jag kanske inte gillar överraskningar utan vill vara förberedd på det som ska hända. Lite kontrollfreaksvarning kanske. Just nu jobbar jag hårt, varje gång jag läser en text, på att inte tjuvkika i handlingen, men det är rätt svårt att låta bli. Jag misstänker att jag behöver stenhårt tvinga mig att läsa en text, och inte tjuvkika, och motstå den här kraften som gör att jag vill tjuvläsa. Om jag gör det tillräckligt många gånger kommer jag till slut att inte känna samma behov av att tjuvläsa i handlingen utan kunna njuta mer av texten som jag läser.

No comments: