Saturday, August 11, 2007

Yrkesval

Jag har sedan jag slutade gymnasiet jobbat med test. I vissa perioder har jag varit tjänstledig för studier, men fortsatt att jobba med test under sommaren. I år blir 13 år sen jag började med test. Att jobba med test innebär, åtminstone enligt min uppfattning test (vilket i och för sig inte behöver vara sanningen eller rätt) att man är lite grann av spindeln i nätet. Man får lov att synka med olika personer i olika projekt, ha koll på förändringar i andra system som just "mitt" system hänger ihop med. Nu med lite perspektiv på saker och ting börjar jag undra om det här är ett så klokt yrkesval av mig. Är det test som jag ska fortsätta att jobba med när jag är frisk igen. Vill jag känna press på mig att ha koll på alla system, hitta så många buggar som möjligt, absolut inte släppa igenom någon bugg som orskar en krash i systemet, hinna med mer tester på samma tid, orka prioritera testerna och kanske riskera att inte köra ett testfall som visar sig ha hittat en allvarlig bugg. När jag började läsa på KTH var det med målsättningen att sluta jobba med test och istället börja jobba som utvecklare (programmerare av mjukvara). Så här 5 år efter examen är jag inte direkt närmare att jobba med det. Jag var i så många år så väldigt inriktad på att bli klar med min examen och jag visste precis vad jag ville jobba med. Nu när jag inte längre har det klart för mig så känner jag mig lite vilsen. Vad ska jag nu ha för mål? Ska jag börja plugga igen? Vad ska jag i såfall börja plugga? Måste jag sätta upp en mål för vad jag vill jobba med, eller ska jag försöka köra lite på känn och se var jag hamnar? Vågar jag ta steget att säga upp mig för att börja med något helt annat (utan utbildning för det) eller kommer jag vara orolig för att jag inte ska räcka till på min nya arbetsplats?

No comments: