Friday, August 24, 2007

Lyssna koncentrerat

I dag när jag stod och pratade med en kollega i lunchrummet kom jag på mig själv med att inte lyssna koncentrerat. Istället så scannade jag samtidigt av rummet för att se (höra) om det var någon som sa något som kunde vara av intresse. Det hela ledde naturligtvis till att jag blev stressad och fick svårt att följa samtalet. Varför känner jag att jag måste scanna av omvärlden samtidigt som jag pratar med någon annan? Är det för att jag snabbt ska kunna svara om någon ställer mig en fråga? Är det för att inte verka ointresserad och att jag undviker den tredje personen? Eller är det för att jag förväntar mig att jag är världens mitt och jag förväntar mig att alla, alltid, vill prata med just mig? Är det inte så att om några andra står och pratar vid sidan om mig tycker de bar att jag är dryg och en besserwisser om jag avbryter mitt samtal för att kasta in en snabb replik i deras samtal? Är det inte så att andra personer kan se att jag är upptagen i ett samtal och kan vänta tills jag är färdig med det? Är det inte en brist på respekt för den person jag pratar med om jag inte koncentrerar mig på det den personen säger istället för att samtidigt lyssna på vad andra säger (eller funderar ut något smart att svara på det som personen säger till mig).

No comments: