Tuesday, November 13, 2007

Telias nuvarande reklam

I dag när jag gick på stan såg jag Telias nya reklam (ny för mig i alla fall). Olika texter av typen: "kommer-jag-hinna-skicka-det-jätteviktiga-mailet-innan-mötet". Jag skulle gissa att reklamen är för mobilt bredband (men eftersom jag stört mig så mycket på själva budskapet så har jag inte orkat läst hela reklamaffishen). Jag har sett två olika affisher och båda luktar bråttomsjuka på lång väg. Jag förstår vilken kundgrupp de vill åt. De som är spända i kroppen, känner att de "måste" vara i tid till alla möten, som känner att de "måste" hinna med x antal saker innan mötet, som bär alla problem på jobbet på sina axlar, som inte kan släppa jobbet när de går hem för dagen. Jag blir lite ledsen när jag ser den här reklamen. Att ge såna människor mobilt bredband bidrar inte till att de mår bättre. De kommer i alla fall inte hinna klart med alla saker innan mötet. De kommer bara försöka hinna med fler saker innan mötet. Det ger dom bara möjligheten att jobba ännu mer, ännu hårdare. Det underlättar för dom att springa snabbare in i väggen (och när de gör det så är väggen väldigt hård).
Eller är det bara jag som tänker det när jag läser reklamen? Läser jag in för mycket? Bryr jag mig för mycket och hänger upp mig på saker jag inte ska engagera mig i?

1 comment:

Not a real blog said...

I don't know if you should care about it or not, but you certainly don't read too much in it, 'cause I read exactly the same thing. And it upsets me that we get that kind of pressure from so many different sources; as if it was not enough with the pressure we put on ourselves from the inside of our own head!

Take care, darling!