Friday, December 7, 2007

Läsning på webben

SvD har haft en intressant artikelserie de senaste dagarna som handlar om shopping:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_652441.svd

Jag skulle gärna se en artikel som knyter ihop en del av de artikelserier de haft, bland annat om den om skam:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/artikel_496129.svd

Jag kan känna igen en del av mina egna känslor i båda artikelserierna. Nu när jag sitter och skriver det här inlägget inser jag att det kanske är som ett horoskop, de skriver brett t.ex: "du har ingen lyckosam period just nu", och så träffar de rätt på många personer, men jag tror inte det är så. Jag tror att de personerna som drabbas av shoppingmani, skuld/skamkänslor, alkoholism och utbrändhet (det går säkert att rabbla fler sjukdomar) egentligen har samma grundproblem, det är bara symptomen som blir olika för olika personer.

Är det så att vi mår sämre nu än för 10 år sen? Eller är det bara så att vi pratar mer om det och det uppmärksammas mer i media? Om det är så att vi generellt sett mår sämre, vad är då orsaken? Är det alla valmöjligheter man ställs inför hela tiden (allt från att välja dagis, skola, mobiltelefon, tv-kanaler), den allmänna upptrappningen av förnedring av kändisar som sker på diverse löpsedlar och i skvallertidningar (jag tror att det leder till att många unga tjejer och killar blir ännu mer rädda för att vara utanför, se "fel" ut, väga för mycket/lite och på så vis bli utstötta och utsatta för drevet). Jag tycker det är synd att tidningar, framförallt, inte tar sitt ansvar som den makthavare de faktiskt är.

Eller är det bara så att eftersom jag själv har insett och erkännt för mig själv att jag faktiskt mår dåligt som jag inser att det finns andra som också mår dåligt. Att det är jag själv som har tagit intryck av mediadrevet och fått mig själv att må dåligt? Men om jag påverkas av mediadrevet så borde väl andra också göra det? Så unik kan jag väl ändå inte vara?

No comments: