Wednesday, January 9, 2008

Vänta 20 minuter

Jag har hört någon säga att man ska vänta 20 minuter efter att man har gått upp innan man verkligen bestämmer sig för hur man mår. Tydligen så tar det ungefär 20 minuter innan kroppen har vaknat helt. Ibland när man vaknar kan det kännas riktigt hopplöst, både mentalt och fysiskt, och kanske inte så meningsfullt att kliva upp ur sängen. Det man (i alla fall inte jag) vill höra då är: "du mår nog bättre bara du går upp". Jag har ju ingen lust att kliva upp ur sängen. För mig är det lättare att tänka, ok, just nu mår jag skit, nu går jag upp, äter frukost och väntar 20 minuter och ser hur jag mår då. Mår jag fortfarande skit då så är det ok att det här är en dag då jag mår lite sämre.

För övrigt är det underskattat hur skönt det är att ligga och dra sig i sängen på morgonen. Det är också någonting man kan öva på, att ligga kvar i sängen och göra ingenting (det vill säga, inte kasta sig upp, på med morgonrocken och sen börja beta av alla saker man "måste" hinna med under dagen. Det är ungefär samma övning som att sitta kvar vid middagsbordet trots att man har ätit upp.

1 comment:

Anders said...

Låter som mycket bra övningar båda två.
Undrar när man skall få göra dem igen :P