Monday, October 1, 2007

Engagemang

En av anledningarna till att jag har hamnat i den sits jag är i är mitt alltför stora engagemang i jobbet. Nu när jag har börjat gå upp i tid och fått utökat ansvar i min arbetsupptifter har följande fråga dykt upp: Hur mycket ska jag engagera mig? Två av mina uppgifter går ut på att sammanställa information och vidarebefodra det till min chef. Hur mycket ska jag engagera mig i dessa uppgifter? Hur mycket vågar jag engagera mig innan jag blir som besatt och vill förbättra allt in absurdum (igen)? Ska jag dubbelkolla de siffror jag hämtar ut och gör grafer av, eller ska jag lita på att verktyget jag använder mig av ger mig rätt siffror? Frågan om hur mycket jag ska engagera mig gäller inte bara jobbet. Hur mycket ska jag engagera mig, oavsett vad det är jag gör? Återigen är det väl en fråga om att våga prova sig fram så att jag hittar var i spannet "Inte bry sig för fem öre" till "Besatt" som jag kan lägga mig. Om jag känner lite engagemang ställer jag mig frågan, varför gör jag det här överhuvud taget? Om jag inte bryr mig, varför lägger jag då ner tid på det alls? Lite gammalt hederligt binärt (eller svart/vitt om man hellre vill) tänkande. Måste allt man gör ha en mening? Måste man vara engagerad i allt man gör? Måste man vara engagerad i något?

No comments: