Tuesday, May 6, 2008

Första dagen på kursen

Jag hade svårt att somna igår och sov rätt oroligt i natt. Anledningen var ju förstås att jag började min kurs idag. Det var ett stressmoment att göra mig själv och sonen i ordning, cykla till dagis, hinna med tåget, kliva av i Liljeholmen och hitta kurslokalen (jag är inte direkt känd för att ha ett bra lokalsinne). Bara det här gjorde att jag blev lite yr i huvudet och speedad. När jag så dök upp så visade det sig att man skulle sitta parvis och programmera. Jösses vad prestationsångesten slog till direkt.
Bara att ta tjuren vid hornen och lägga korten på bordet. Vi började med den sedvanliga intervju/presentera bordsgrannen-rundan och då nämnde jag för min labbkompis att jag dels är ringrostig och dels är lätt trög eftersom jag har den historia jag har. Eftersom jag lätt hamnar i baksätet vid parprogrammering tog jag kommandot direkt vid den första uppgiften, bara för att få bort prestationsångesten.
Som tur är så är min labbkompis en lugn norrlänning så dagen har faktiskt gått bra :). Jag har vågat göra fel, vågat ställa frågor, helt utan att han har skratta åt mig eller tyckt att jag har varit korkad. Nu är jag rätt trött i bollen och ser fram emot en lugn kväll. Läraren avslutade iofs dagen med att säga att nästa kapitel är det tyngsta på hela kursen, så för att kunna förbereda mig tog jag hem kursmaterialet. Vi får väl se hur mycket jag orkar läsa :).

1 comment:

Anonymous said...

Jag, åke, vill endast tycka att din redovisning är seriöst intressant. Fast jag måste också påminna dig om människors självständighet och egoism i det vi idag kallar livet.
tillfälligt avbrott...

/åke