Thursday, May 24, 2007

Gäspa mera

Jag har fått lära mig att man bara gäspar när man är avslappnad. När man är stressad och spänd i kroppen så gäspar man tydligen inte lika ofta (om man gäspar över huvud taget) som när man är lugn och avslappnad. När jag gick på kroppsmedvetande övningar på Stressmottagningen så tyckte vår ledare att det var bra att vi gäspade. Vi brukade oftast ha en stund då vi låg ner på golvet för att slappna av i hela kroppen. Efter den stunden gäspade jag som en tok. När jag var riktigt avslappnad hände det till och med att jag somnade under den korta stunden av avslappning. Vår ledare sa att det var bra att vi gäspade för det var ett tecken på att det hände en massa i kroppen. Exakt vad som hände i kroppen har jag ingen koll på, men den där stunden av avslappning var helt ljuvlig och det kändes helt ok att gäspa en massa efteråt. Att man gäspar när man är avslappnad kan man använda som avslappningsmedel. Man kan tvinga sig till att gäspa för att på så vis slappna av i kroppen. När man ser någon annan människa gäspa så gäspar man gärna själv. Ibland kan det räcka med att man pratar om att gäspa, eller som i mitt fall just nu, skriver/tänker på att gäspa så känner jag hur gäsparna kommer smygande. Att gäspa under till exempel ett möte är inte en förolämpning mot den som håller i mötet utan bara ett tecken på att man känner sig avslappnad och inte är stressad. Mera gäspar åt folket!

No comments: