Wednesday, May 30, 2007

Ge mig en tystare omvärld

Är det bara jag som tycker att det är otroligt mycket ljud runt omkring oss? Är det bara jag som tycker det är lite jobbigt? En sak att gå på krogen och få en rejäl dos av ljud (då tycker jag att man får räkna med hög ljudnivå). Musik när man går på café blir mer och mer populärt. Häromdagen lunchade jag på ett ställe där de även hade uteservering. För att de som satt utomhus skulle få sin dos av musik vred man upp volymen, vilket ledde till att även musiken inne blev högre. Tack och lov så var de vänliga nog att vrida ner musiken när min man bad dom göra det. Musik i vissa affärer har man fått vänja sig vid. Nu har en del butiker börjat med att även låta musiken strömma ut på trottoarer genom högtalare på ytterväggen. Helly-Hansen och NK är två av de ställen som förpestar tillvaron för oss som går förbi och är ljudkänsliga. Jag blir inte ett dugg lockad av att gå in i de affärerna för att handla. Jag blir bara sur och irriterad (speciellt jobbigt var det när min son prompt ville äta en varm korv precis framför Helly-Hansen butiken, jag var rätt så matt efter det mellanmålet).

Musik kan vara avkopplande, men det kräver låg ljudnivå och rätt typ av musik (helst instrumentell och i ett sansat tempo). Att sitta och försöka föra ett samtal eller läsa bok/tidning på ett café som dundrar ut musik som inte är instrumentell gör att min hjärna försöker följa texten i musiken samtidigt som jag pratar/läser.

Är det så att vi är så ovana vid att det är tyst att vi måste omge oss med ljud konstant. Känns tystnaden obekväm? Pinsam? Är det för att vi är rastlösa som vi vill omge oss med ljud, känns det som att vi slösar bort tiden om den är helt tyst?

Pröva att inte ha radion på hela tiden i köket, stäng av tv'n och njut av tystnaden!!!

3 comments:

Anders said...

Vi kanske skall öppna ett kafé?
Silent Café eller Kafé Tystnaden på svenska.
Gummifotade koppar, helteckningsmatta, barn- och mobilförbud. Men WiFi, såklart.

Anonymous said...

Det beror pa. Nar tystnaden ar inte ett val, blir det ratt tugnt.

Marta

Angelica said...

Jo, visst är det så. Jag reflekterar ju bara utifrån mitt perspektiv. Jag är extremt känslig för intryck just nu (jag har inte alltid varit det, "förr i världen" kunde jag blockera intryck på ett annat sätt). Om man till största delen har det tyst omkring sig så kan man ju behöva lite intryck som omväxling. Understimulans kan också vara stressande.