Thursday, February 1, 2007

Mina demoner

Så vilka punkter för en typ A har jag att kämpa med?

* Tävlingsinriktad?
- Jajamen, jag hatar att förlora. Jag var alltid den som var surast efter en förlorad handbollsmatch. Att vara bäst är helt enkelt något jag alltid velat vara, och de tillfällen då jag inte är det (vilket nog är allt som oftast) de är tillfällen då jag är en usel människa som inte duger till någonting.

* Aggressiv?
- Jodå, även här känner jag igen mig. Det har blivit värre med åren, nu närmare min "krash" desto mer aggressiv har jag blivit. Tyvärr har nog det inneburit att jag har skrämt en hel del i min närvaro.

* Otålig?
- Nåt så in i vassen. Allt ska hända på två sekunder, en stilla sekund har varit en outnyttjad och förlorad sekund. När saker inte går så fort som jag har tänkt mig (vare sig det är jag som ska genomföra det eller någon annan) så har jag blivit sur, grinig och ibland även aggressiv.

* Duktig?
- Duktig flicka som kan själv, som sällan ber om hjälp (för jag har inte velat vara "svag", för då kanske någon vill utnyttja min svaga punkt för att komma åt mig).

* Så många saker som möjligt på så kort tid som möjligt?
- Till slut blir det till en sport. Man försöker stoppa in en grej till. Om familjen skulle iväg någonstans försökte jag hinna med "bara en sak till" (eftersom övriga familjemedlemmar ändå var så "slappa och långsamma" på att göra sig i ordning). Då kan man ju passa på att "utnyttja tiden".

* Frågar sällan om hjälp?
- Se punkten "Duktig". Att fråga om hjälp är väl att visa sig svag? (*ironisk*)

* Vill ha kontroll?
- Kontrollfreak ut i fingerspetsarna. Vill helst kunna allt om allt. Åtminstone lite om allt. Så att det inte är någon risk att jag känner mig dum om det pratas om något jag aldrig har hört talas om. På jobbet ledde det till att jag helst ville göra alla arbetsuppgifter själv (eftersom jag förmodligen ändå skulle det göra det snabbare och bättre än de andra så kunde jag ju lika gärna göra det själv istället för att "slösa tid" på att förklara vad som skulle göras). Kontrollbehovet kan leda till att man måste hålla 10 bollar i luften på jobbet (för att inte tala om hemma). Det blir rätt tröttsamt i längden, eftersom man inte drar ner på tempot (för man vill ju hela tiden prestera bättre än vad man har gjort tidigare).

* Tänker och pratar fort?
- Det blir som en ond cirkel. Man börjar prata lite fortare för att vara säker på att man får säga det man har tänkt säga (innan den man pratar med avbryter), för att hänga med i vad man tänker säga så måste man ju samtidigt tänka snabbare. Även när man inte själv pratar så tänker man snabbare. Helst har jag velat haft koll på alla eventuella vägskäl (återigen för att inte behöva känna mig som en dum och värdelös person när någon har undrat och ifrågasatt eventuella beslut på jobbet/hemma).

* Perfektionist?
- Guilty as charged! Att göra något på ett annat sätt än helt perfekt leder till att resultatet blir värdelöst. Helst ska det vara perfekt från början. Helst ska jag kunna allt inom ett nytt område, utan att behöva fråga någon. Ingen ska kunna klaga på det jobb jag gjort (för då är jag och det jobb jag gjort helt värdelöst).

No comments: