Wednesday, February 7, 2007

Mina Symptom

Varför kände jag inte igen mina symptomen och gjorde något åt stressen på ett tidigt stadium? Jag hade ju trots allt gått på två seminarium om stress via jobbet. En förklaring kan vara att jag när jag lyssnade på informationen som gavs om stress så gick det in genom ena örat och direkt ut genom det andra (det kommer ju ändå inte att hända mig, det är bara "klena/svaga" personer som bränner ut sig. En annan kan vara att jag fick symptomen ett och ett, när jag fick ett nytt var jag så van vid de jag redan hade att jag inte förstod att jag hade tre symptom istället för två. Ännu en förklaring kan vara att jag helt enkelt körde huvudet ännu mer i sanden och inbillade mig att jag skulle klara av det själv, att allt skulle bli bättre, om jag bara "sätt in godtycklig förändring här".

*Huvudvärk
Jag hade i perioder huvudvärk som inte blev bättre trots intag av huvudvärkstabletter.

*Stickningar i huden
Längs högra sidan av mitt ansikte kände jag stickningar (det kändes som att jag var röd i ansiktet, men det syntes ingenting)

*Synrubbningar
Det här hände den absolut närmaste tiden inpå min krash. Ögat har ju bara absolut fokus på just den punkt man tittar, men området med oskärpa blev mycket mer oskarpt när det här symptomet gav sig till känna.

*Känslig för ljud
Det kändes som att jag inte hade något filter. Om två personer pratade med varandra (i normal samtalston) så kändes det som att det stod inne i mitt huvud och skrek. Jag kunde inte skärma av och koncentrera mig på mitt jobb. Tänk dig att gå på stan och shoppa, tänk dig hur mycket ljud som går rakt in i huvudet då. För mycket ljudintryck ledde till att jag upplevde som att jag fick blodsockerfall.

*Frossa
På nätterna sov jag med pyamas, duntofflor, täcke och extra filt. Trots det vaknade jag och skakade för att jag frös. När jag klev upp på morgonen hade jag ont i hela kroppen av att ha legat och krampat i fosterställning en stor del av natten.

*Svettningar/frossa
På dagarna växlade min kroppstempratur mellan att frysa och att svettas.

*Koncentrationssvårighet
Jag har alltid älskat att läsa böcker. Det blev i princip helt omöjligt. Jag tappade hela tiden tråden i handlingen och var tvungen att läsa om flera gånger.

*Ny kunskap
Det kändes som att ingenting nytt fastnade i min hjärna, inte ens den enklaste lilla grej. Jag fick fråga om samma saker om och om igen på jobbet.

*Hjärtklappning
Jag kände varje slag som mitt hjärta slog, jag upplevde det som att det slog hårdare än vanligt och att frekvensen som hjärtat slog med ökade.

*Dålig kondition
Inte för att jag har extremt bra kondition i vanliga fall, men det kändes som att jag hela tiden hade en infektion i kroppen. Ungefär som man känner sig dagen efter att man har haft hög feber.

No comments: