Sunday, February 25, 2007

Podcast

Jag har laddat ner en podcast som heter "A quiet mind" (det finns rätt många avsnitt) via iTunes. Avsnitten är ca 10 minuter långa, en rätt lagom längd för mig (jag orkar hålla koncentrationen uppe). Jag har inte hunnit igenom så många än, men det var speciellt ett avsnitt som jag fastnade för. Det handlade om att bekräfta sig själv. Varje gång man bad någon om bekräftelse för något man gjort skulle man istället ge sig själv en "klapp på axeln". Det där försöker jag ta till mig. Istället för att tala om att jag t.ex. har dammsugit golvet (för att få uppskattning för det) så tänker jag ungefär så här: jag ser att golvet är rent, jag är nöjd med att golvet är rent och det spelar ingen roll om någon annan ser det eller inte. Det är inte lätt. Ibland nästan spricker jag för att jag gärna vill berätta vad jag har gjort för att få bekräftelse. Men de gånger jag lyckas så känner jag mig väldigt nöjd.

Det finns även en podcast som heter "Qigong Meditation Podcast" som jag har laddat ner. Det finns väl olika typer av meditation och jag har inte provat så värst många. Jag skulle vilja benämna de här podcastarna som ett sätt att få hjälp av slappna av i alla delar av kroppen (berättarrösten pratar under hela meditationen). Det har hjälpt mig att varva ner och vila hjärnan på väg hem från jobbet.

No comments: