Monday, March 19, 2007

Arbetsträning - del 2

Att arbetsträna (och att arbeta överhuvudtaget) efter en sjukskrivning på grund av stressrelaterad utmattning är lite speciellt. Jag måste jobba för att inte vilja prestera i samma tempo som när jag blev sjuk. Det tempot var inte direkt hälsosamt (eftersom det resulterade i sjukskrivning) och att tro att jag kan prestera lika mycket på 2 timmar som jag gjorde på 6 timmar när jag var som mest speedad skulle bara resultera i att jag blir sämre. Samtidigt som jag uppmanas att vara social på jobbet (t.ex. på lunchen) så är det en svår avvägning eftersom jag fortfarande har svårt att koncentrera mig under längre perioder. Bara att vara på jobbet och att använda hjärnan är mer tröttsamt nu än när jag var frisk. Min hjärna är helt enkelt inte helt återställd än. Att jag samtidigt som jag ska använda hjärnan till jobbrelaterade saker så ska jag komma ihåg alla saker jag lärde mig under gruppterapin. Det är rätt mycket saker som snurrar runt i min hjärna om dagarna. Att komma ihåg att inte ta saker personligt, gå långsamt, skriva långsamt, äta långsamt, slappna av i mina muskler, våga säga nej osv osv osv. Bara att komma ihåg alla de grejerna är rätt många procent i arbetstid räknat. Jag känner att det långsamt blir lättare. Jag spänner mig inte (och stressar inte upp mig) lika mycket på väg till jobbet längre. Jag kan sitta och lyssna på musik och tänka på annat än jobbet. Vet inte om det är att stoppa huvudet i sanden (istället för att försöka jobba med mina ABC-metoder för att komma tillrätta med mitt prestationsbehov), men just nu funkar det i alla fall.

No comments: