Monday, March 26, 2007

Laga mat

Jag är lite kluven vad gäller att föja recept när jag lagar mat. Eller snarare kluven till de tider som brukar anges för hur lång tid det ungefär tar att laga maten. Den tidsangivelsen gör att jag kämpar (== stressar) stenhårt för att hålla den tiden. Även om jag har räknat ut att de som har uppskattat tiden måste utgå från ett läge där alla råvaror redan är hackade, skurna och allt vad det nu är (eller så är dom typ 5 pers som hjälps åt) så hänger den där tiden med i min hjärna. Jag försöker hela tiden att optimera matlagningen så mycket som möjligt för att bli klar på så kort tid som möjligt. Vilket är helt förkastligt i min situation. Å andra sidan, om de inte angav någon tid alls så skulle jag inte ha en aning om hur långt i förväg jag ska påbörja maten och då är risken stor att jag blir stressad över det. *djup suck*. I dag när jag satt och skivade purjolök kom jag på att jag skulle ha buljong att blanda ner i woken. I ett steg att försöka ignorera mitt optimerande så skar jag klart purjolöken innan jag satte på vatten för att göra buljong. (När jag ändå höll på så fixade jag i ordning riset på samma gång). Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli bra. Ska jag bara läsa punkt efter punkt och sedan sitta och vänta på att buljongen blir klar? Men då kanske maten wokas för länge innan buljongen kommer i. Att äta makaroner och köttbullar varje dag känns inte heller som ett alternativ (eller godtycklig maträtt som inte består att så många komponenter och som man redan har lagat typ 1000 ggr). Jag tror att jag ska försöka prova lite olika angreppssätt och se om jag kommer på något sätt som gör att jag inte känner att jag hela tiden måste optimera matlagningen. Tips någon?

No comments: