Saturday, March 3, 2007

Dra ner på impulsgrejer

Så fort jag har kommit på en grej så har jag alltid velat göra det på en gång. Det kan vara allt från att vattna blommorna, städa toaletten, skicka ett mail till att åka och besöka någon. Jag har rätt svårt för att vara still och göra ingenting. Det känns som att jag är lat när jag bara sitter still och gör ingenting. Det här hänger lite grann i hop med att bara göra en sak i taget. För när jag kommer på något nytt är risken rätt stor att jag släpper det jag gör för att påbörja det där nya jag kom på. Alternativt snabbar upp och slarvar med det jag håller på med för att kunna påbörja det nya. Det här leder till att jag hela tiden börjar med nya saker och aldrig unnar mig någon vila. En anledning till att jag vill göra det på en gång är att jag är rädd för att jag ska glömma bort det och så blir det inte gjort. Men måste jag verkligen sluta stoppa in disk i diskmaskinen för att gå och städa toaletten? Måste jag sluta sortera tvätten för att gå och vattna blommorna? Vad är det värsta som kan hända om jag inte gör det på en gång? Att jag glömmer bort det? Vad är det värsta som kan hända då? Att toaletten får vara smutsig en liten längre stund? Att blommorna eventuellt dör? Om blommorna nu eventuellt skulle dö så kan jag ju alltid köpa nya (och då köpa en Orkidé som inte är lika krävande vad gäller vattning som t.ex. en Hibiskus). Toaletten kommer att bli ren någon gång, jag tror inte att den är så smutsig att jag kommer att dö av att befinna mig i badrummet innan den blir rengjord. I bästa fall så hinner jag glömma bort att jag tänkte att jag "måste" städa toaletten och sätter mig ner och tar det lite lugnt innan jag kommer på det igen. Jag jobbar aktivt med att förtränga mina nya ideér som jag hela tiden slås av. För det är lite vad det handlar om för mig, att förtränga saker. Jag får försöka låta bli att känna att jag är asocial om jag inte direkt åker och hälsar på någon när jag kommer på det. Man kan inte vara social hela tiden, man behöver lite egen tid. Det är ingen som kommer att tycka sämre om mig för att jag är lite asocial ibland.

No comments: