Thursday, March 8, 2007

Göra saker långsamt

Jag skrev tidigare om att torka bordet långsamt. Det finns andra saker som man kan öva på för att dra ner på sitt tempo:

* Gå långsamt. Låt gärna folk omkring dig gå förbi dig. Det finns flera fördelar, dels hinner man njuta av omgivningarna mera, dels spänner man förmodligen inte sin kropp lika mycket som när man går snabbt. Som ett expriment kan man alltid prova lite tempoväxlingar under promenaden för att se om man känner någon skillnad i hur man spänner sin kropp.

* Skriva långsamt. Jag har lärt mig fingersättning på tangentbordet och kan skriva så fort att tangentbordet nästan börjar glöda. För mig är det en anstränging att skriva den här texten i ett relativt långsamt tempo. Fördelerna med att skriva långsammare är att man (upplever jag det som) inte spänner sig i armar/händer lika mycket och att man hinner fundera igenom sin text på ett bättre sätt. Det är många mail jag har skickat iväg som förmodligen var rätt klumpigt skrivna, bara för att jag ville vara snabb på att svara mailet.

* Köra bil långsamt. Om man kör på en ödslig landsväg så kanske det är knepigt att köra långsammare än andra. Men prova att köra 100 km/h på motorvägen och känn efter hur det känns när bilarna susar förbi dig. Jag minns att man i körskolan fick exempel på hur mycket tid man tjänade in på att öka farten x km/h. Inte var det mycket inte. Och återigen, de få minutrarna du tjänar in på det, vad spenderar du dom på?

* Prata långsamt. Det här är något som jag har jättesvårt för. Jag är helt klart en snabbpratare (det gäller ju att få ur sig så mycket som möjligt innan någon avbryter mig). Det här jobbar jag rätt hårt med (när jag kommer ihåg det) tillsammans med att inte hetsa upp mig. Jag har märkt att när jag hetsar upp mig i ett samtal så har jag mycket svårare för att backa och erkänna att jag har fel i sak. Och jag kan ju ha fel, för jag är inte perfekt. Och det är ok att inte alltid ha rätt, eller att inte alltid kunna allt. Jag behöver bara lära mig själv att veta det in i själen också, inte bara förstå att det är så.

* Ställa sig i den längsta kön i mataffären. Det här är klar tålamodsprövning. Att inte irritera sig på att pappersrullen tar slut i kassaapparaten, att pensionären längst fram häller ut alla sina mynt så att kassörskan ska få leta upp 29:50 (i 50-öringar), att betalkortet studsar för personen framför så han/hon får prova ett nytt. Det finns säkert 100 saker till som man kan irritera sig på där man står i kön. Det är bara att försöka stå där och hålla lugnet (kanske passa på att öva på att balansera sin kropp rätt). Sen när det väl är ens egen tur, att lägga upp varorna lugnt och sansat och låta det ta sin tid, istället för att vara så effektiv som möjligt.

* Tvätta håret. Jag har insett att jag tvättar mitt hår rätt så frenetiskt, istället för att bara slappna av när jag löddrar schampot. När jag väl inser det och slappnar av i kroppen känner jag hur mycket jag spände hela min kropp, inte bara armarna som man kanske tror.

No comments: