Wednesday, March 7, 2007

Vila för hjärnan

När jag var sjukskriven på heltid så tillbringade jag rätt stor del av den tiden med att titta på Simpsons och Futurama. Jag var egentligen helt slutkörd, men om jag inte hade tvingat mig att titta på Simpsons hade jag förmodligen ägnat hela dagarna åt att städa huset. När jag senare kom tillbaka till jobbet (först på 50%) så var jag helt slut efter timmarna på jobbet. När jag kom hem så lade jag mig antingen för att sova eller satte mig att titta på Simpsons. Då trodde jag att jag vilade upp mig genom att titta på Simpsons. Nu har jag insett att det bara blir mer intryck för min stackars hjärna. Istället drar jag igång en instrumentell låt (helst en från en skiva som heter något med yoga, meditation, qi gong eller nåt sånt) och sätter mig i stolen och försöker släppa alla tankar och slappna av i axlar och skulderblad. En liten meditation helt enkelt. Jag har märkt att det funkar jättebra för mig, nu för tiden. Jag kan villigt erkänna att det är först efter min kroppsmedvetande träning jag gick på under hösten som jag kan använda mig av den tekniken. Innan var jag alldeles för speedad i kroppen. Det är jätteskönt att ha det här tricket att ta till, jag använder mig av det varje dag på jobbet när jag märker att jag börjar stressa upp mig och känna att jag måste prestera.

No comments: