Tuesday, March 6, 2007

The dark side

Jag har (känns som att jag ofta börjar mina posts med "jag har", men så får det vara, det är ju mig det handlar om ;)) haft väldigt lätt att alltid se det negativ i saker. Det är sällan jag jämför mig med människor som jag anser vara sämre än mig på någonting, utan jag jämför alltid med de som jag anser vara bättre. Jag inser dessutom inte att det bara är min åsikt att de är bättre än mig, utan jag ser det som en sanning (vilket, faktiskt ;)), kan vara två helt skilda saker). Eftersom de är bättre än mig på en (eller flera) saker så är de väl dessutom bättre människor än mig? För inte kan det väl vara så att den som är bättre än mig på en sak kan vara sämre än mig på en annan? För visst är det väl så att man måste sträva efter att vara en så bra människa som möjligt hela tiden? Men nu gled jag bort lite från min tankebana känner jag. Ett exempel på hur jag kan hänga upp mig på negativa saker kan vara att jag efter att ha hört en person säga en kommentar som jag uppfattar negativ så är det den kommentaren jag kommer ihåg. Att den personen har sagt tio positiva kommentarer innan och tjugo efter spelar ingen roll. Det är den där enda, negativa kommentaren som etsar sig fast i mitt minne. Ett annat exempel är att om jag har drabbats av motgång någon gång eller haft otur så känns det som att jag är förföljd av otur, det är bara jag i hela världen som drabbas av elände och det kommer aldrig att bli bättre för mig.

För att försöka jobba bort det här så skrev jag dagbok varje dag under en period i höstas. (Jag har läst boken "Självkänsla nu" och provade på en del tips från den). Jag hade tre rubriker som jag skulle skriva tre saker under varje dag: "Bra" (saker jag jag gjort bra), "Tack" (saker jag är tacksam för) och "Hjälp" (saker som jag behöver hjälp med). När man varje dag får lov att upprepa för sig själv att man faktiskt är bra på saker så slutar man gradvis att jämföra sig själv med andra. När man varje dag får lov att upprepa för sig själv att bra saker faktiskt inträffar så är det lättare att komma över de gånger då mindre bra saker inträffar (man kan alltid läsa i boken och se att bra saker händer rätt ofta).

No comments: