Sunday, March 18, 2007

Arbetsträning

Nu har jag börjat arbetsträna upp mot 50%. Tanken är att jag i slutet på april ska vara upp på 50%, vilket för min del motsvarar 16 timmar (eftersom jag i grunden arbetar 80%). När man är sjukskriven på grund av stress är det inte så enkelt som att bara börja jobba direkt på 100%. Det är inte så att man är fit for fight bara för att man har varit hemma i x antal veckor. Det är nu jag ska börja att använda mig av den kunskap jag fått under hösten i mina gruppsessioner som jag deltagit i på Stressmottagningen. Det är lätt att falla tillbaka i gamla arbetsrutiner, att känna att jag måste prestera en massa varje dag på jobbet. I måndags flyttade mitt jobb till nya lokaler och jag hamnade i ett kontorslandskap med cirka 16 pers. Jag satt visserligen och tittade in i en vägg, men det var lite för mycket ljudintryck för mig i nuläget. Jag har fortfarande svårt med ljud- och synintryck så jag kände att det inte var optimalt att under min arbetsträning sitta i kontorslandskap. Som tur är så fick jag i fredags möjlighet att flytta in i ett rum för två personer (där jag än så länge är ensam). Tur att jag har en bra chef som har full förståelse för att jag är "besvärlig" och har önskemål om hur jag sitter placerad på jobbet. Efter flytten har börjats spela musik i lunchrummet under lunchen. Jag försöker att äta ca 11:30 så att jag hinner bli klar innan den stora anstormningen börjar, men att sitta och prata med folk samtidigt som det är musik (i det här fallet radio) som surrar gör att jag blir otroligt splittrad. Min hjärna går på högvarv och jag känner mig en aningen sliten efter lunch. Nu har jag börjat vrida ner volymen på radion, än så länge har ingen vridit upp den så länge jag har suttit och ätit. Jag ökar på min arbetstid med en timma i veckan uppdelad på två dagar. Jag känner mig lite splittrad (kanske mitt kontrollbehov som spökar), men jag tycker det är lite jobbigt att behöva hålla reda på om jag ökade arbetstiden igår, om jag ska göra det idag och hur många timmar jag ska jobba. Jag bokför, naturligtvis eftersom jag är ett kontrollfreak, mina arbetstider i ett excelark, men jag känner att det dränerar energi från mig att hålla ordning på det.
Mer info om hur min arbetsträning går lär komma :).

No comments: