Monday, March 5, 2007

Konstruktiv feedback

Jag har alltid haft svårt för att ta kritik. Om jag har fått kritik på ett dokument har jag sett det som ett personligt misslyckande att jag inte lyckades skapa det perfekta dokumentet från början. Jag har känt mig angripen på en personnivå, istället för att se det som kritik på det jag har gjort. Jag har helt enkelt blandat ihop den jag är med det jag gör. Jag behöver lära mig både att ta kritik för vad det är, kritik på det jag har gjort och inte kritik mot mig som person och att inte ta kritik så hård. Därför har jag definierat om begreppet kritik. Jag ser det inte som positiv eller negativ kritik längre. Jag ser det som positiv eller konstruktiv feedback. Konstruktiv eftersom den feedback jag har fått ger mig en möjlighet att förbättre det jag har gjort och göra det ännu bättre. Det kan tyckas vara en fånig grej, men jag tycker faktiskt att det har hjälpt mig till att bli mer mottaglig för åsikter om mitt arbete. Jag har lättare att sitta på en granskning och få kommentarer om ett dokument jag har skrivit till exempel.

No comments: